Yangiliklar
So‘nggi yillarda mamlakatimizda notariat institutining samarali faoliyat ko‘rsatishini taʼminlash hamda notarial idoralar tomonidan jismoniy va yuridik shaxslarga huquqiy xizmat ko‘rsatish sifati darajasini oshirish bo‘yicha izchil ishlar amalga oshirilmoqda.
Qonunchilikda turli sabablarga ko‘ra, notarial harkatni amalga oshirish uchun notarial idoraga kelish imkoniyati yo‘q fuqarolarga notarial harakatlarni sayyor tartibda, yaʼni ularning turgan joyida amalga oshirish imkoniyati ham yaratilgan.
Bunday imkoniyat yaratilganligining ahamiyati shundaki, fuqarolarga o‘z vaqtida, tezkor va qulay sharoitda, ularga ortiqcha sarsongarchiliklarsiz professional huquqiy xizmat ko‘rsatilishini taʼminlashdan iborat.
“Notariat to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunining 30-moddasiga asosan notarial harakatlar notarial idoralarning binolarida amalga oshiriladi.
Fuqaro kasalligi, nogironligi tufayli yoki boshqa sabablarga ko‘ra notarial idoraga bora olmaydigan ayrim hollarda notarial harakatlar mazkur fuqaro turgan joyda amalga oshirilishi mumkin.
Notarial harakatlar notarial idora binosidan tashqarida bajarilsa, hujjatning tasdiqlovchi yozuvida notarial harakat amalga oshirilgan joyning manzili ko‘rsatiladi va notarial harakatni amalga oshirish hamda imzolash jarayoni majburiy audio va video qayd etiladi.
Shu o‘rinda notarial harakatlarni sayyor tartibda amalga oshirishning afzalliklariga ham to‘xtalib o‘tish maqsadga muvofiq.
Jumladan,
- mazkur holatda fuqaroga o‘zi turgan joyida huquqiy xizmat ko‘rsatiladi, yaʼni notarius fuqaroning turgan joyiga borgan holda notarial harakatni rasmiylashtiradi;
- bunda fuqaroning kasalligi, nogironligi tufayli yoki boshqa sabablarga ko‘ra notarial idoraga bora olmaydigan ayrim hollar inobatga olinadi.
Shuningdek, “Davlat boji to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunining 20-moddasiga asosan, notarial idora binosidan tashqarida amalga oshiriladigan notarial harakatlar uchun davlat boji ikki baravar miqdorda undiriladi, bundan fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari binolarida notariuslarning sayyor qabullari chog‘ida amalga oshiriladigan notarial harakatlar, shuningdek ozodlikdan mahrum qilish joylaridagi yoki qamoqda saqlanayotgan shaxslarning ishonchnomalarini notarial tartibda tasdiqlash mustasno.
Hozirda fuqarolar notarius xizmatidan elektron tarzda foydalanishlari ham mumkin. Buning uchun O‘zbekiston Respublikasi Yagona interaktiv davlat xizmatlari portali yoxud “E-notarius.uz” axborot portali orqali ro‘yxatdan o‘tish imkoniyati yaratilgan.
Mazkur portal orqali yuridik va jismoniy shaxslar notarius qabuliga yozilishi, notariusni qidirishi, elektron murojaat yo‘llashi, xizmatlar bo‘yicha maʼlumotlar olishi, notariuslar reytingi va boshqa ochiq maʼlumotlar bilan tanishishlari mumkin.
Murojaat qiluvchining elektron tarmoq orqali notarius qabuliga yozilish bo‘yicha yo‘llangan murojaatlari jismoniy va yuridik shaxslarning murojaatlarini navbatma-navbat qayd qilish elektron ro‘yxatiga avtomatik tarzda qayd qilinadi.
Yuqoridagilardan kelib chiqqan holda xulosa qilish mumkinki, hozirda qonunchilikda notarial harakatlardan notarial idoraga shaxsan borgan holda, masofadan turgan holda va turgan joyidan turgan holda foydalanish imkoniyati yaratilgan bo‘lib, yuridik va jismoniy shaxslarga masofaviy notarial xizmatlarning ahamifti va afzalliklarini huquqiy jihatdan tushuntirish va ularni doimiy xabardor qilib borish lozim bo‘ladi.
Buning natijasida yuridik va jismoniy shaxslarning qimmatli vaqti, mablag‘i tejalishigi erishiladi hamda notarial idoralarda ortiqcha navbatlarning ko‘payishi oldi olinadi.
Farg‘ona shahrida xususiy amaliyot bilan shug‘ullanuvchi notarius Tursunaliyev G‘olibsher G‘anisher o‘g‘li
Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan 2022-yil
17-yanvarda “Yetim bolalar va ota-ona qaramogʻidan mahrum boʻlgan bolalarni har tomonlama qoʻllab-quvvatlashga qaratilgan “Mehr daftari” tizimini joriy etish chora-tadbirlari toʻgʻrisida” 26-son qaror qabul qilindi.
Mazkur qaror bilan Yetim bolalar va ota-ona qaramogʻidan mahrum boʻlgan bolalarni har tomonlama qoʻllab-quvvatlashga qaratilgan “Mehr daftari” tizimini joriy etish tartibi toʻgʻrisida nizom tasdiqlandi.
“Mehr daftari” tizimi — yetim bolalar va ota-ona qaramogʻidan mahrum boʻlgan bolalarning muammolarini oʻrganish hamda hal etish, ularning
orzu-istaklarini roʻyobga chiqarishga hamda jamiyatga ijtimoiylashuviga koʻmaklashish, ularni vasiylikka (homiylikka, patronatga) olgan oilalarni ragʻbatlantirish, shuningdek bolalarning ota-onasi yoki boshqa qonuniy vakillarining qaramogʻidan mahrum boʻlish sabablarini har tomonlama oʻrganish hamda aniqlangan muammolarni bartaraf etish va ularning oldini olish boʻyicha kompleks chora-tadbirlarni oʻz ichiga olgan tizimdir.
Quyidagilar “Mehr daftari” jamgʻarmasi mablagʻlaridan foydalanishning asosiy yoʻnalishlari hisoblanadi:
• yetim bolalar va ota-ona qaramogʻidan mahrum boʻlgan bolalarning muammolarini hal etish, isteʼdodli bolalarni qoʻllab-quvvatlashga koʻmaklashish;
• yetim bolalar va ota-ona qaramogʻidan mahrum boʻlgan bolalarni hayotga tayyorlash, ularning taʼlim-tarbiyasini tashkil etish, kasbga yoʻnaltirish va bandligini taʼminlash;
• yetim bolalar va ota-ona qaramogʻidan mahrum boʻlgan, ayniqsa nogiron va surunkali kasalliklari boʻlgan bolalarning sogʻligini tiklash va saqlash;
• yetim bolalar va ota-ona qaramogʻidan mahrum boʻlgan bolalarning kommunal toʻlovlar boʻyicha qarzdorliklarini qoplash;
• bolalarning ota-onasi yoki boshqa qonuniy vakillarining qaramogʻidan mahrum boʻlish sabablarini oʻrganish natijasiga koʻra aniqlangan muammolarini bartaraf etish va ularning oldini olish;
• yetim bolalar va ota-ona qaramogʻidan mahrum boʻlgan bolalarni vasiylikka (homiylikka, patronatga) olgan oilalarni ragʻbatlantirish;
• qonunchilik hujjatlari bilan belgilangan yetim bolalar va ota-ona qaramogʻidan mahrum boʻlgan bolalarni qoʻllab-quvvatlashga qaratilgan boshqa xarajatlarni qoplash.
“Mehr daftari” tizimi doirasida amalga oshiriladigan chora-tadbirlarni moliyalashtirish uchun Qoraqalpogʻiston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklari tomonidan “Mehr daftari”ga kiritilgan yetim bolalar va ota-ona qaramogʻidan mahrum boʻlgan bolalarni
qoʻllab-quvvatlash jamgʻarmalari tashkil etiladi.
Oʻquv-tarbiya muassasalari hamda tuman (shahar) hokimliklarining Bolalarni himoya qilish shuʼbalari “Mehr daftari”ni shakllantirishga masʼul hisoblanadi.
Yetim bolalar va ota-ona qaramogʻidan mahrum boʻlgan bolalarni “Mehr daftari”ga kiritishning axborot tizimi amaliyotga joriy etilishi, joriy yilning
1-fevralidan boshlab “Mehr daftari”ga kiritilgan yetim bolalar va ota-ona qaramogʻidan mahrum boʻlgan bolalarga oid maʼlumotlarni “Elektron hukumat” tizimi idoralararo integratsiyalashuv platformasi orqali aniqlash yoʻlga qoʻyildi.
Yetim bolalar va ota-ona qaramogʻidan mahrum boʻlgan bolalar 25 yoshga toʻlganda tegishli tuman (shahar) hokimligining Bolalarni himoya qilish shuʼbasi tomonidan tuman (shahar) hokimining qaroriga muvofiq “Mehr daftari”dan chiqariladi.
Bunda “Mehr daftari”dan chiqarilayotgan shaxslarning bandligi taʼminlangan va uy-joyi mavjud boʻlishi shart. “Mehr daftari”dan chiqarilayotgan shaxslarning bandligi taʼminlanmagan holatlarda, ularning bandligini taʼminlash uchun “Yoʻl xaritasi” tuziladi hamda “Mehr daftari” hisobida turish muddati bandligi taʼminlangunga qadar, biroq 5 yildan ortiq boʻlmagan muddatga uzaytiriladi.
“Mehr daftari” yetim bolalar va ota-ona qaramogʻidan mahrum boʻlgan bolalarning muammolarini oʻrganish hamda hal etishga, ularning orzu-istaklarini roʻyobga chiqarishga koʻmaklashadi.
Fayzullo Mamajonov,
boshqarma Inson huquqlarini
himoya qilish boʻlimi boshligʻi
Oʻzbekiston Respublikasi Adliya vazirligi tomonidan joriy yilning fevral-mart oylari "Xotin-qizlar huquqlari boʻyicha dolzarb ikki oy" deb eʼlon qilinganligi hamda texnikum direktorining 7 fevraldagi "Xotin-qizlar huquqlari boʻyicha dolzarb ikki oyligini tashkil etish boʻyicha chora-tadbirdar dasturining 2-bandi ijrosini taʼminlash maqsadida "Xotin-qizlar faolligi-jamiyat farovonligi" mavzusida davra suhbati tashkil etildi.
Davra suhbatiga Fargʻona shahar Ichki ishlar organlari faoliyatini muofiqlashtirish boshqarmasi "Huquqbuzarliklar profilaktikasi" guruhi aʼzolari katta inspektor-leytenanti N.Maxammadiyeva hamda R.Xasanova,Fargʻona viloyati adliya boshqarmasi "Huquqiy targʻibot" boʻlimi xodimi E.Olimov ishtirok etdilar.
Suhbat davomida xotin-qizlarga oid huquqiy hujjatlarning mazmun mohiyati, ularning amal qilishi va xayotda tadbiq etilishi, ayollar oʻrtasida jinoyatchiliklarni olidini olishda profilaktik chora-tadbirlar gender tenglik va boshqa mavzularda oʻquvchi-qizlar oʻzlarining qiziqtirgan savollariga tegishlicha javob oldilar.
Bunday suhbat va tadbirlar oʻquvchilarning huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini oshrishga xizmat qilib kelmoqda.
Ayol nozik qalb sohibi, mehr chashmasi, goʻzallik namoyondasi, deb taʼrif berilishi bejiz emas. Darhaqiqat xotin-qizlar eʼtibor va himoyaga doim ehtiyoj sezadi.
Ammo hayot doim tinchlik va sokinlik va bir tekisda davom etmaydi. Ayrim hollarda xotin-qizlar turli shafqatsizlik va zoʻravonliklarga ham duch keladi. Albatta, bunday hollarda ularning huquqlari umumiy huquqiy mezonlarga muvofiq himoya qilib kelingan.
Soʻnggi yillarda mamlakatimizda xotin-qizlar masalasi, ularning turmush sharoitlarini yaxshilash, maishiy hayotdagi muammolarini hal qilish, iqtidori va imkoniyatlarini koʻrsatish uchun qulay sharoit yaratilmoqda. Oilada, jamiyatda, ayniqsa, xotin-qizlarning ijtimoiy hayotdagi faolligini oshirishga alohida eʼtibor qaratilayotgani natijasida ijtimoiy munosabatlarda ham, qonunchilikda ham katta oʻzgarishlar amalga oshirilmoqda.
Xotin-qizlarning oʻrni va ahamiyati kattalagini birgina mamlakatimiz rivojida, jamiyat hayotida, oilalar mustahkamligida koʻrishimiz mumkin. Yurtimiz aholisi soni 35 345 951nafar boʻlib shundan 17 563 404nafar (2022-yil
9-fevral holatiga) qarib 50 foizini tashkil etadigan xotin-qizlar jamiyatning barcha sohalarida samarali faoliyat yuritmoqda desak aslo mubolagʻa qilmagan boʻlamiz.
Mamlakatimizda xotin-qizlarni tazyiq va zoʻravonlikdan himoya qilish, shuningdek gender tenglikni taʼminlash, ayollarning ijtimoiy va siyosiy hayotdagi rolini oshirish ishlari bir necha yoʻnalishlarda, xususan, ayollar huquqlari toʻgʻrisidagi qonun hujjatlarini, ayollarni himoya qilishning institutsional asoslarini takomillashtirish alohida ahamiyat kasb etadi.
Prezidentimizning xotin-qizlar huquqlarini taʼminlash, xususan, gender tengligi va ayollarni zoʻravonlik va zulmdan himoya qilish, ayollar tadbirkorligini rivojlantirish maqomini kuchaytirish toʻgʻrisidagi bir necha normativ huquqiy hujjatlari yaʼni, 2019-yil 2-sentyabrdagi “Xotin-qizlarni tazyiq va zoʻravonlikdan himoya qilish toʻgʻrisida”gi OʻRQ – 561-son Qonuni hamda 2019-yil
2-sentyabrdagi “Xotin-qizlar va erkaklar uchun teng huquq hamda imkoniyatlar kafolatlari toʻgʻrisida”gi OʻRQ – 561-son qonunlar qabul qilindi. Ushbu normativ huquqiy hujjatlarda xotin-qizlar va erkaklar uchun teng huquq hamda imkoniyatlar kafolatlarini taʼminlashning asosiy prinsiplari sifatida qonuniylik, demokratizm, jinsi boʻyicha kamsitishga yoʻl qoʻyilmaslik, ochiqlik, shaffoflik alohida belgilab berilgan. Ushbu qonunlarda jismoniy zoʻravonlik, jinsiy zoʻravonlik, ruhiy zoʻravonlik, iqtisodiy zoʻravonlik kabi, shuningdek tazyiq, tazyiq va zoʻravonlikdan jabrlanuvchi kimlar, tazyiq va zoʻravonlikning oldini olish va himoya qilish tartiblari, himoya orderi nima kabi tushunchalar keltirib oʻtilgan.
Tazyiq va zoʻravonlikdan jabrlanuvchi oʻziga nisbatan tazyiq va zoʻravonlik sodir etilganligi yoki ularni sodir etish tahdidi toʻgʻrisidagi ariza bilan tegishli vakolatli organlarga hamda tashkilotlarga yoxud sudga murojaat etish, maxsus markazlarda, shuningdek bepul telefon liniyasi orqali tekin huquqiy maslahat, iqtisodiy, ijtimoiy, psixologik, tibbiy va boshqa yordam olish, ichki ishlar organlariga himoya orderi berish toʻgʻrisidagi talab bilan murojaat qilish, himoya orderi shartlari buzilgan taqdirda esa, ularni bu haqda xabardor qilish, sodir etilgan tazyiq va zoʻravonlik natijasida oʻziga yetkazilgan moddiy zararning oʻrni qoplanishi hamda maʼnaviy ziyon kompensatsiya qilinishi toʻgʻrisidagi talab bilan sudga murojaat etish, shuningdek tazyiq va zoʻravonlikdan jabrlanuvchi yetkazilgan moddiy zararning oʻrnini qoplash hamda maʼnaviy ziyonni kompensatsiya qilish toʻgʻrisidagi ariza bilan sudga murojaat etganda davlat boji toʻlashdan ozod qilish kabi huquqlarga ega hisoblanadi.
Oʻzbekiston Xotin-qizlar qoʻmitasi yordam koʻrsatish, maslahat berish mexanizmi hamda chora-tadbirlari, xotin-qizlarga nisbatan tazyiq va zoʻravonlik holatlarining oldini olish toʻgʻrisida axborot olishni taʼminlash maqsadida Oʻzbekiston Respublikasining butun hududida tun-u kun ishlaydigan, bepul telefon liniyasi tarmogʻi (ishonch telefoni) ishlab turishi taʼminlangan.
Xotin-qizlarni tazyiq va zoʻravonlikdan himoya qilishni amalga oshiruvchi tegishli vakolatli organlar hamda tashkilotlar tomonidan ularga nisbatan tazyiq va zoʻravonlikning oldini olishga doir yakka tartibdagi chora-tadbirlardir sifatida xotin-qizlarga nisbatan tazyiq va zoʻravonlik sodir etishga moyil boʻlgan yoki uni sodir etgan gʻayriijtimoiy xulq-atvorli shaxslarni aniqlash hamda ularga profilaktik taʼsir koʻrsatish hisoblanadi.
Ushbu yakka tartibdagi chora-tadbirlar turlari jumlasiga:
- profilaktika suhbatini oʻtkazish;
- himoya orderini berish;
- tazyiq va zoʻravonlikdan jabrlanuvchilarga yordam koʻrsatish boʻyicha maxsus markazlarga joylashtirish;
- zoʻravonlik xulq-atvorini oʻzgartirish boʻyicha tuzatish dasturlaridan oʻtishdan iborat.
Himoya orderi tazyiq va zoʻravonlikdan jabrlanuvchiga beriladi.
Tegishli hududda tazyiq va zoʻravonlikning yakka tartibdagi profilaktikasini amalga oshirish uchun masʼul boʻlgan ichki ishlar organining mansabdor shaxsi tazyiq va zoʻravonlik fakti yoki ularni sodir etish xavfi aniqlangan paytdan eʼtiboran 24 soat ichida himoya orderini oʻttiz kunmuddatgacha beradi va ushbu order rasmiylashtirilgan paytdan eʼtiboran kuchga kiradi.
Agar xavf hali bartaraf etilmagan boʻlsa, himoya orderining amal qilish muddati tazyiq va zoʻravonlikdan jabrlanuvchining arizasiga koʻra koʻpi bilan oʻttiz kungachauzaytirilishi mumkin.
Fargʻona viloyat adliya boshqarmasining
tashkiliy nazorat va tahlil ishlari boʻlimi
yetakchi maslahatchisi Ilgʻorjon Erkinov.
Jismoniy shaxslarga o‘zini o‘zi band qilgan shaxs sifatida o‘z xonadonida baliq yetishtirishni yo‘lga qo‘yishga ruxsat beriladi.
2022 yil 1 fevraldan 2025 yil 1 yanvargacha baliqchilikni intensivlashtirish uchun zarur bo‘lgan asbob-uskunalar va texnologiyalar (aerator, basseyn, avtokormushka, UZV) hamda qayta ishlash uskunalarini ishlab chiqarishni yo‘lga qo‘ygan, biroq daromadining 80 foizidan ortig‘ini ushbu uskunalarni ishlab chiqarishdan oladigan sub’ektlar uchun foyda solig‘i (tijorat banklarida joylashtirilgan mablag‘lardan olingan foizlardan tashqari), yuridik shaxslardan olinadigan yer solig‘i, yuridik shaxslarning mol-mulkiga solinadigan soliq va suv resurslaridan foydalanganlik uchun soliq stavkalari 50 foizga kamaytiriladi.
Rigina Atanova 33 yoshda. Ota-onasining beparvoligi sabab tugʻilganligi haqidagi guvohnomasi olinmagan. Biron bir manzilga roʻyhatga ham kiritilmagan. Hatoki maktabga bormagan. Ammo harflarni qoʻshib oʻqiy olaman deydi. Rigina biz bilan suxbatta bir nechta manzillardan ish soʻrab borgani, ammo hujjatlari yoʻqligi sabab ishga kira olmaganini aytadi. Shu sababli koʻchada baklashka, qogʻoz teradi. Imkon qilib tovuq va oʻrdak sotib olgandi, kuniga 2-3 ta tuxum oladi. Bu tuxumlarni ikki ming soʻmdan sotib kun kechiradi. Darvoqe, ayolni bir nafar oʻgʻli bor. Farzandi bilan koʻchada qolib ketganida yaxshi insonni Qirguli hududida yerida qoʻnim topdi. Aniqrogʻi vaqtincha yashab turishiga ruxsat berdi.
Mutasaddilarning koʻpidan koʻmak soʻradi. Ammo hech birdan qoniqarli javob olmadi. Bu borada biz ularni ham aybdor qila olmaymiz. Sababi qoʻlida hech qanday hujjat yoʻq, yashash manzili ham aniq boʻlmagan ayolga qanday yordam qilishar edi? Riginaning xonadoniga kelgan Fargʻona shahar adliya boʻlimi xodimi unga tugʻilganligi haqidagi guvohnomasini olib berishni oʻz boʻyniga oldi. Ammo ota va onasi faktini belgilovchi hujjat kerak edi. Adliya boʻlimi fuqarolik ishlari boʻyicha tumanlararo sudga davo ariza bilan murojaat qildi. Boʻlimining davo arizasi sud tomonidan qanotlantirilib, Riginaga tugʻilganligi haqidagi guvohnoma olib berildi. Ana endi Rigina Atanova pasport olib biron bir ishga joylashishi mumkin. Ammo pasport ham bepulga olinmaydi.
Biz manzilga Fargʻona viloyati hokimining xotin-qizlar masalalari boʻyicha maslahatchisi Toʻlqinoy opa Tojiyeva hamda Fargʻona shahar hokimi maslahatchisi Dilfuza opa Hadjayevani taklif etdik. Maʼsullar Rigina Atanovaning turmush tarzi va xonadonini koʻzdan kechirdilar. Hokim maslahatchilarning soʻzlariga koʻra. 1 haftada Riginaga pasport olinadi. Hududda bir nechta korxonalar bor. Mana shu yerga ayolni ishga joylaydilar. 6 oy faoliyat olib borganidan soʻng Atanovaga subsidiya asosida uy ham olib beriladi. Qolaversa Fargʻona shahar hokimligi ayolni temr daftarga kiritdi. Tovuq, quyon, qoʻy va bu hayvonlarning ozuqalarigacha olib kelishga vada
https://t.me/adliya_fargona
Mamadaliyev Alijon Axmadjon oʻgʻlining Oʻzbekiston Respublikasi fuqaroligini tan olish haqidagi murojaati Fargʻona shahar ichki ishlar organlari faoliyatini muvofiqlashtirish boshqarmasi Migratsiya va fuqarolikni rasmiylashtirish boʻlimi tomonidan koʻrib chiqilib 2005-yil 1-yanvarga qadar Oʻzbekiston Respublikasida doimiy yashash joyi boʻyicha roʻyxatga olinganligini hamda Oʻzbekiston Respublikasida kamida oʻn besh yil doimiy yashab kelayotganligini tasdiqlovchi hujjatlar mavjud boʻlmaganligi sababli sudga murojaat qilishi haqida javob xati taqdim qilingan.
A.Mamadaliyevning murojaati Fargʻona viloyati adliya boshqarmasi tomonidan koʻrib chiqilib uning manfaatini koʻzlab fuqarolik ishlari boʻyicha Fargʻona tumanlararo sudiga “Yuridik ahamiyatga ega boʻlgan faktni aniqlash haqida” ariza kiritildi.
Sudning 2022-yil 6-yanvardagi hal qiluv qarori bilan ariza qanoatlantirilib, Mamadaliyev Alijon Axmadjon oʻgʻlining 1997-yil 19-oktyabrdan buyon Oʻzbekiston Respublikasida doimiy yashab kelganlik fakti belgilandi.
Sudning ushbu hal qiluv qarori Mamadaliyev Alijon Axmadjon oʻgʻliga Oʻzbekiston Respublikasining fuqarosi deb tan olinishi huquqini beradi.
Fargʻona viloyati adliya boshqarmasi Inson
huquqlarini himoya qilish boʻlimi boshligʻi,
1-darajali yurist Fayzullo Mamajonov
Barchamizga ma’lumki, Birlashgan Millatlar Tashkilotining 2015-yil
10-iyundagi “2020-yilda aholi va uy-joy fondini ro‘yxatga olish” borasidagi dasturi doirasida aholini va uy-joy fondini ro‘yxatga olish maqsadida O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PF-5655-son Farmoni hamda Vazirlar Mahkamasining 2020-yil 11-noyabrdagi 710-sonli “O‘zbekiston Respublikasida 2023-yilda aholini ro‘yxatga olishga tayyorgarlik ko‘rish va uni o‘tkazish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Qarori qabul qilindi.
Mazkur xujjatlarga asosan respublikamizda 2023 yilda aholini ro‘xatga olish o‘tkaziladi.
Aholini ro‘yxatga olish kompaniyasi uzoq muddatli va keng qamrovli jarayondir. Unda aholi sonining aniq xisoblab chiqilishi, xisobga olish davrida aholining jinsi, yoshi, millati, oilaviy ahvoli, ma’lumoti, fuqaroligi, xayot darajasi, yashash sharoiti, bandligi, uy-joy fondi va ijtimoiy-iqtisodiy xusussiyatlari bo‘yicha yakka tartibda xisobga olishni o‘z ichiga olgan.
Aholini ro‘yxatga olish kelgusi 10-30 yillik rivojlanishning prognoz ro‘rsatkichlarini xisoblash uchun ishonchli asos bo‘lib xizmat qiladi.
Qarorda respublikada aholini ro‘xatga olish 2023-yil 1-25-noyabr kunlari o‘tkazilishi belgilangan:
1-5-noyabr kunlari - internet jahon axborot tarmog‘i orqali aholini ro‘yxatga olish (5 kun);
6-10-noyabr kunlari - internet jahon axborot tarmog‘i orqali ro‘yxatdan o‘tgan respondentlar va ularning uy manzillari ro‘yxatini shakllantirish (5 kun);
11-22-noyabr kunlari - aholini ro‘yxatga olish varag‘i shakllari asosida uyma-uy yurib aholini ro‘yxatga olish (12 kun, fuqarolik-huquqiy tusdagi shartnomaga asosan);
23-25-noyabr kunlari - har bir hisob uchastkasidagi uy-joy manzillarining
10 foizini tanlanma ravishda nazorat kuzatuvi asosida o‘rganish (3 kun).
Aholini ro‘yxatga olishga tayyorgarlik ko‘rish va uni o‘tkazish uch bosqichda amalga oshiriladi:
birinchi bosqichda (3 yilga yaqin davrda) siyosiy tadbirga tayyorgasrlik ko‘riladi;
ikkinchi bosqichda (10 kundan 60 kungacha bo‘lgan davrda) bevosita aholini ro‘yxatga olish jarayoni amalga oshiriladi;
uchinchi bosqichda (2 yildan 3 yilgacha bo‘lgan davrda) aholini ro‘yxatga olishga doir birlamchi ma’lumotlarni to‘plash, uni avtomatlashtirilgan tizimda qayta ishlashga tayyorlash, aholini ro‘yxatga olishga doir dastlabki natijalarni e’lon qilish va tarqatish.
Bugungi kunda hukumat qarori mazmun-mohiyati va maqsadini keng targ‘ib qilish va rejalashtirilgan ishlarni tizimli amalga oshirish maqsadida joylarda targ‘ibot tadbirlari amalga oshirilmoqda.
Mamlakatimizda o‘tkazilayotgan aholini ro‘yxatdan o‘tkazish tadbirida barcha yurtdoshlarimiz faollik ko‘rsatadilar degan umiddamiz.
Farg‘ona viloyat adliya boshqarmasi
bo‘lim boshlig‘i X.Umarov
Qonunchilikka koʻra, nodavlat notijorat tashkilotlari (diniy tashkilotlar) har yili
1-fevralga qadar oʻtgan yildagi faoliyati yuzasidan adliya organiga hisobot taqdim etadi.
Hisobot shakllari nodavlat notijorat tashkilotlari uchun adliya vazirining 2018-yil27-iyundagi 336-son buyrugʻi (https://lex.uz/uz/docs/-3796969), diniy tashkilotlar uchun adliya vazirining 2018-yil 3-dekabrdagi 537-mh-son buyrugʻi bilan tasdiqlangan (https://lex.uz/docs/4089832).
Hisobotni qulay va sifatli topshirish uchun www.e-ngo.uz portali ishga tushirilgan. Hisobotni elektron shaklda, oʻz vaqtida va toʻliq taqdim etish soʻraladi.
Prezident qaroriga muvofiq Muxammadiyev Aktam Zayniddinovich adliya vazirining o‘rinbosari etib tayinlandi. U bungacha Toshkent viloyati adliya boshqarmasi boshlig‘i lavozimida faoliyat yuritib kelgan.